Spelregels die je MOET weten


Spelregels, gedragsregels en meer….

Er zijn veel regels in het tennisspel Zo zijn er gedragsregels, dus hoe gedraag je je op de baan, er zijn speciale spelregels afhankelijk van de grootte van het veld en er zijn regels voor oa de puntentelling.

  • Hier vindt je de gedragsregels
  • Hier vindt je de spelregels voor de World Tour rood en oranje en hier voor de groene competitie

Hieronder de belangrijkste woorden die je moet kennen…

Deze woorden moet je kennen om de puntentelling te snappen!

Game
Bij het begin van een game (zeg: keem) heeft elke speler nul punten. Een game wordt gewonnen door de speler die het eerst vier punten haalt. Die punten heten 15, 30, 40 en game.

Deuce
Deuce (zeg: djoes) is een ander woord voor de stand 40-40. Als het deuce is, gaat de game door totdat één speler voorstaat met twee punten. Eerst haalt een speler dan het voordeelpunt, dat heet ‘advantage’ (zeg: edventitsj), en dan de game. Als de speler het voordeelpunt verliest, wordt het opnieuw deuce.

Ralley
En wat voor een…..

Set
De speler die het eerst zes games gewonnen heeft, wint de set. Maar dit is alleen zo als de speler twee games voorsprong heeft. Als de stand 5-5 is, wordt er gespeeld tot het 7-5 is. Is het 6-6, dan wordt er een tiebreak gespeeld.

Tiebreak
Tiebreak (zeg: taibreek): Dit is een soort mini-game. De speler die het eerst minstens zeven punten heeft én twee punten voor staat, wint de set.

Match
Match (zeg: metsj) is het woord dat gebruikt wordt als de wedstrijd gewonnen is.
Van tevoren is afgesproken uit hoeveel sets een wedstrijd bestaat. Bij vrouwen gaat het meestal om twee gewonnen sets (er worden dan maximaal drie sets gespeeld). Bij mannen gaat het om drie gewonnen sets (daar worden maximaal vijf sets gespeeld).

Ace
De ace (zeg: ees) is een punt dat je meteen uit de service scoort. Je hebt dan zo hard geserveerd, dat je tegenstander de bal niet eens kan raken.

Love
Love (zeg: lav) betekent nul punten in tennis. Dit komt van het Franse woord l’oeuf. Dat betekent ei, en een ei heeft de vorm van een nul. L’oeuf klinkt net als het Engelse love.
Zo gaat de puntentelling bij “normale” wedstrijden:
Indien de speler een punt maakt (zelf scoort of via een foute slag van de tegenstander) dan staat hij op 15, wint hij ook het tweede punt dan staat hij op 30, wint hij ook het derde punt dan klimt zijn score naar 40 en als hij ook het vierde punt naar zich toetrekt, dan heeft hij een game gemaakt.
Maar er zijn uitzonderingen op die regel. Indien beide spelers 3 maal een punt hebben gescoord, staat het 40 gelijk (“deuce”). Wie daarna scoort komt op “voordeel” (advantage); wint hij bij die stand het volgende punt, dan is de game voor hem. Maar als de tegenstander het volgende punt maakt, dan is het opnieuw gelijk enzovoort, totdat een van de spelers na de gelijke stand (deuce of daarna) tweemaal achtereenvolgens scoort. Daarmee is dan die game (dat spel) beslist.
In theorie kan “deuce-voordeel/nadeel” eindeloos doorgaan. Hieronder een voorbeeld van hoe een game zou kunnen verlopen: 15-0, 30-0, 30-15, 40-15, 40-30, 40-40 (deuce), voordeel, deuce, nadeel, deuce, nadeel, GAME.
De speler die (het duo dat) in de tie-break met serveren is begonnen, ontvangt de service in de eerste game van de volgende set.

Setwinst
Een speler die 6 games heeft gescoord, heeft de set gewonnen op voorwaarde dat er een verschil is van tenminste 2 games. Dat betekent dus dat als de set niet uit is, als iemand met 6-5 de leiding heeft genomen.
Het kan na een 6-5 stand, 6-6 worden (tie-break) of 7-5 (winst). Hoeveel sets? In het algemeen is die speler winnaar van de partij, die 2 sets heeft gewonnen.
Zo tel je in een tiebreak:
Tijdens een tiebreakspel worden de punten geteld als “nul”, “één”, “twee”, “drie” enz. De eerste speler/het eerste team dat zeven punten wint, wint het spel en de set, vooropgesteld dat er een verschil van tenminste twee punten is met de tegenstander(s).
Indien noodzakelijk moet de tiebreak worden voortgezet tot dit verschil is bereikt.
De speler wiens beurt het is om te serveren moet het eerste punt van het tiebreakspel serveren. De volgende twee punten moeten door de tegenstander(s) worden geserveerd (in dubbelspelen door de speler van het tegenspelende team die aan de beurt is om te serveren). Hierna moet elke speler/elk team beurtelings twee achtereenvolgende punten serveren tot het eind van het tiebreakspel (in dubbelspelen die moet binnen elk team dezelfde servicevolgorde worden aangehouden als gedurende set).
De speler die/het team dat aan de beurt was om als eerste te serveren in het tiebreakspel, wordt ontvanger in het eerste spel van de volgende set.

Beslissende wedstrijdtiebreak (10 punten)
Wanneer in een wedstrijd de stand één set gelijk is, of twee sets gelijk in een wedstrijd om drie gewonnen sets, wordt er een tiebreakspel gespeeld om de wedstrijd te beslissen. Dit tiebreakspel vervangt de beslissende laatste set.
De speler die/het team dat het eerst tien punten wint, wint deze wedstrijdtiebreak én de wedstrijd, vooropgesteld dat er een verschil van tenminste twee punten t.o.v. de tegenstander(s) is.
Beslissend-Punt-Systeem oftewel Sudden-Deathbr> Er wordt gespeeld om twee gewonnen sets, met in alle sets een tiebreak op de stand 6-6 (7). Bij 40 gelijk wordt om één beslissend punt gespeeld, waarbij de ontvanger bepaalt vanaf welke kant wordt geserveerd.
De service is een let als:
a. De geserveerde bal het net, de netband of de netband raakt, en voor de rest goed is; of als de bal na het net, de netband of de netband geraakt te hebben, de ontvanger of de partner van de ontvanger raakt, dan wel iets dat zij dragen of vasthouden, voordat de bal de grond raakt;
b. De bal wordt geserveerd terwijl de ontvanger niet klaar is. In het geval van een servicelet telt de desbetreffende service niet en moet de serveerder opnieuw serveren, maar een servicelet kan niet een vorige servicefout teniet doen.
In alle gevallen waarin een let wordt afgeroepen, behalve wanneer een servicelet wordt afgeroepen bij een tweede service, moet het gehele punt worden overgespeeld.

Voorbeeld 1
Terwijl de bal in het spel is, rolt een andere bal de baan op. Er wordt een let afgeroepen. De serveerder had daarvoor een fout geserveerd.
Mag de serveerder nu een eerste of tweede service slaan?
Een eerste service. Het hele punt moet worden overgespeeld.

Voorbeeld 2
Er is onenigheid over het gemaakte punt.
Het hele punt moet worden overgespeeld.
Blijf niet altijd aan dezelfde kant staan!
De spelers moeten van speelhelft wisselen na het eerste, derde en elk volgende oneven spel van elke set. Eveneens aan het einde van elke set, tenzij het totale aantal spellen van die set even is, in welk geval de wisseling pas plaatsheeft na het eerste spel van de volgende set.
Indien er een fout gemaakt is, waarbij de juiste volgorde van wisselen niet heeft plaatsgevonden, moeten de spelers, zodra dit is ontdekt, hun juiste positie innemen en het spel vervolgen in de oorspronkelijke volgorde.